کم خوابیتان را در روزهای تعطیل تلافی نکنید!

خستگی ،خواب الودگی

ممکن است به خاطر کار و مشغله ها در کل هفته خوابتان را به حداقل رسانده باشید و با خوش خیالی تمام قول آخر هفته را به خودتان داده باشید  درحالیکه در اشتباهید متأسفانه محققان معتقدند که برنامه‌ بدون خطای شما برای یک خواب راحت و تنظیم آن اصلا منطقی و معقول نیست و با ادامه‌ی این روند آسیب بیشتری به بدن خود وارد خواهید کرد. تلاش برای جبران تمام ساعت‌هایی که نخوابیده‌اید باعث ایجاد اختلال در ساعت بدن شما می‌شود، در واقع شما را تنبل و زودخشم کرده و استرس بیشتری در بدنتان ایجاد می‌کند.
بدن انسان به طور عادی به هشت ساعت خواب نیاز دارد. مسئله‌ی اختلال در خوابیدن تنها مسئله‌ای آزاردهنده نیست، بلکه می‌تواند به مغز شما هم آسیب وارد کند.
خوابیدن کمتر از هشت ساعت می‌تواند عملکرد شناختی و قابلیت شما در پردازش اطلاعات را برای روز بعد کاهش دهد. یکی از کارکردهای خواب، پاک کردن تمام داده‌ها و اطلاعات زائد شناختی از مغز شما در پایان روز است، بنابراین کم بودن میزان خواب یا عادت به نخوابیدن می‌تواند مشکلات جدی برای حافظه شما به همراه داشته باشد.
به جای تلاش برای خوابیدن تا بعد از ظهر در روز تعطیل، سعی کنید ساعت خواب بدنتان را به ساعت طبیعی خواب یعنی هشت ساعت نزدیک کنید، این یعنی تلاش کنید تا در روزهای تعطیل تا ۹ صبح بیدار شوید. داشتن یک الگوی خواب مناسب بیشترین مزیت را برای بدن شما دارد، در واقع این کار باعث می‌شود ساعت بدن‌تان همیشه در وضعیت متعادلی باشد. 
منبع:باشگاه خبرنگاران