چگونگی مصرف چای سبز برای لاغری

چای سبز

چای سبز یکی از پرطرفدار ترین محصولات در زمینه لاغری است این نکته که چای سبز به ارتقاء سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن کمک می کند، اثبات شده است. میزان دقیق مصرفچای سبز در روز به طور دقیق تعریف نشده است. بیشتر کارشناسان مربوطه می گویند دو فنجان در روز کافی است، در هر صورت باید در نظر داشته باشید که  میزان زیاد کافئین برای سلامتی مضر است.

 از آنجاکه محدودیت مصرف کافئین از هر فردی به فرد دیگر متغیر بوده و بستگی به رژیم غذایی، وضعیت سلامتی و سبک زندگی هر شخص دارد، بنابراین توصیه می شود با پزشک نیز مشورت کنید.

برای افرادی که دوست دارند چای سبز را در رژیم روزانه خود قرار دهند، چند توصیه برای مصرف آن و تاثیر در کاهش وزن وجود دارد:

۱٫ داغ بنوشید

اگرچه چای سبز سرد در ماهیت با چای سبز داغ یکسان است ولی تفاوت یک چای سرد با چری گرم این است که معمولا در نوع سرد (Ice tea) ممکن است به دلیل دارا بودن قطعات یخ ، چای رقیق تر شده و در نتیجه تاثیرش کمتر شود، ولی نوع گرم چای سبز غلیظ تر بوده در نتیجه تاثیر بهتری خواهد داشت.

۲٫ مارک مرغوب تهیه کنید

هرچه از مارک بهتری تهیه کنید، کیفیت برگ های چای بالاتر خواهد بود. علاوه بر این در مدل های مرغوب مواد افزودنی و نگهدارنده ندارد، بنابراین می توانید چای را تازه تر و طبیعی تر مصرف کنید که حاوی آنتی اکسیدان قوی تری داشته و برای بدن مفید است. نیاز به توضیح نیست که هر چه چای سبز مرغوب تر باشد برای اهداف کاهش وزن موثرتر عمل خواهد کرد.

۳٫ افزودن یک مکمل سالم

چند قطره لیمو را به چای سبز اضافه کنید تا تاثیر آن در کاهش وزن بیشتر شود. به گزارش نیک صالحی لیمو به طور طبیعی بدن را از سموم پاک کرده و سطح کلسترول بدن را کاهش می دهد. همچنین اگر طعم طبیعی چای سبز را نمی پسندید، به آن عسل اضافه کنید.

۴٫ محصول تازه مصرف کنید

همانند بسیاری از محصولات غذایی، تاثیر چای سبز نیز با کهنه شدن آن رو به زوال می رود. بنابراین آن را تازه مصرف کنید. معمولا تاریخ انقضای آن روی بسته چای نوشته می شود ولی اگر آن را به صورت باز خریداری کرده اید،  حداقل تا شش ماه پس از خرید آن را مصرف کنید.

۵٫ رژیم غذایی خود را تغییر دهید

البته چای سبز به راستی در فرایند کاهش وزن موثر است، ولی یک راه حل جادویی برای مشکلات چاقی نیست. برای آنکه چای سبز در برنامه کاهش وزن موثر عمل کند، بسیار حیاتی است که رژیم غذایی خود را همراه با آن تغییر داده و میزان کالری دریافتی روزانه خود را کنترل کنید.

رژیم غذایی شما باید حاوی میوه های تازه ، سبزیجات و منهای کالری زیاد باشد. در این صورت است که تاثیر چای سبز دیده خواهد شد.

بنابراین چای سبز به تنهایی نمی تواند منجر به کاهش وزن شود  و بستگی به شرایط دیگر دارد. مصرف آن نیز باید میزان صحیحی باشد تا منجر به اثرات سوء در بدن نشود.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت نیک صالحی
بخش اختصاصی نیک صالحی