وضوی جبیره ,احکام وضوی جبیره

سئوال: آیا با دست بی‌وضو می‌توان کلمه‌های (الله ـ بسمه ـ هو ـ هو الرزاق ـ لله ـ قرآن) را لمس کرد و آیا می توان کاغذی را که این کلمات روی آن نوشته شده را دور ریخت؟

جواب: مس نام خداوند به هر لغتی که باشد بدون طهارت از حدث جایز نیست. و نسبت به ضمیری که به خدا بر می‌گردد نیز احتیاط در ترک است و مس کلمه قرآن نیز بدون طهارت جایز نیست و انداختن کاغذهایی که مشتمل بر اسامی مقدسه است به سطل زباله توهین و حرام است. آنها را می‌توانید در جای پاکی دفن نمائید و یا در آب روخانه بیاندازید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج۱, ص۱۹۹, س۳۱۹)

سئوال: آیا مس کردن اسمهایی که مصدر هستند مانند: فاطمیه ـ حسینیّه، بدون وضو حرام است؟

جواب: اگر عَلَم برای محلی شود، مس کردن آن بدون وضو اشکالی ندارد. (تحریر الوسیله, کتاب الطهاره, ج۱, ص۲۷)

سئوال: جبیره چیست؟

جواب: چیزی که با آن زخم و شکسته را می‌بندد و دوایی که روی زخم و مانند آن می‌گذارند، جبیره می‌گویند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج۱, م۲۰۱)

سئوال: در چه مواردی باید وضو جبیره‌ای گرفت؟

جواب: در مواردی که در اعضای وضو زخم یا شکستگی است وروی آن بسته است و باز کردن آن ممکن نیست و یا ضرر دارد (مثل گچ گرفتگی) باید وضوی جبیره گرفت. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج۱, م۲۰۴-۲۰۵)

سئوال: آیا همان طور که وضوی جبیره‌ای ممکن است آیا تیمم جبیره‌ای هم وجود دارد؟

جواب: بله ـ تیمم جبیره‌ای هم ممکن است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج۱, م۳۴۰)

سئوال: وقتی دست ما زخم باشد چگونه باید وضو گرفت؟

جواب: اگر آب برای آن ضرر نداشته باشد باید خون آن را پاک کنید و وضو بگیرید.

و اگر آب برای آن ضرر داشته باشد و روی آن پانسمان شده است پلاستیک یا پارچه‌ی پاکی روی آن قرار دهید و وضو بگیرید (به این وضو، وضوی جبیره می‌گویند) بعد هم یک تیمم بدل از وضو به جا آورید تا مطمئن شوید که به وظیفه‌ی خود عمل کرده‌اید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج۱, م ۳۲۴ و۳۲۵)

 سئوال: اگر در یکی از اعضای وضو، زخم کوچکی ایجاد شود که خونش بند نمی‌آید و چون آب برای آن ضرر ندارد، روی آن را جبیره نمی‌کنند و اگر این زخم را بشویند باز خون می‌آید در هرصورت خون آن بند نمی‌آید تا بتوان وضو گرفت و به واسطه‌ی خون جاهای دیگر بدن نجس نشود؟ حال تکلیف چیست؟

جواب: می‌توان محل زخم را در آب کرّ یا زیر لوله بگیرد و دست بکشد تا خون تمام شود و بلافاصله با نیت وضو، آب را به آن محل جاری کند و بعد از آن فوراً آن محل را خشک کند تا سرایت حاصل نشود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج۱, م۲۷۹)

منبع: andisheqom.com