با این راهکار ها بدون هرگونه تشنگی روزه بگیرید

آداب و رسوم مردم بلوچستان در ماه رمضان, فرهنگ زندگیبا فرارسیدن ماه مبارک رمضان در روزهای پایانی بهار و همچنین هوای گرم این روزها لازم است راهکار هایی را در پیش بگیرید که کمتر دچار مشکل شوید

شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تأمین آب بدن در ماه رمضان بیان کرد: معمولا به دلیل کاهش مصرف مایعات و آب بدن در تابستان، روزه‌داران با کاهش فعالیت‌های داخل سلولی و درنتیجه اختلال حرکات مواد درون روده مواجه و برخی از افراد هم به یبوست مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه مصرف تدریجی آب از زمان افطار تا موقع خواب کمبود را جبران می کند، اظهار داشت: وعده سحر مهم‌ترین وعده است که روزه‌داران می‌توانند با مصرف سبزی‌ها و مواد نشاسته‌ای به مقدار مناسب جذب و هضم روده‌ای را کنترل کنند. چون آرد سبوس‌دار و فیبرهای معمولی مانند سبزی ها و میوه‌ها کمک شایانی به تأمین آب در بدن افراد روزه‌دار می‌کند.
اولیایی گفت: برای تامین آب بدن در این ماه، مصرف میوه، ویتامین و املاح مهم است چون باید با آبرسانی، بدن را برای روزه روز بعد آماده کرد. 
این متخصص تغذیه عنوان کرد: نوشیدن مقدار کافی آب و آبمیوه در فاصله افطار تا سحر و خوردن غذاهای آبکی همچون سوپ می تواند کمبود آب بدن را جبران کند، این نیاز در حدود ۳۰ تا ۳۵ سی سی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است ( یعنی یک فرد با ۷۰ کیلو وزن باید در حدود ۲تا ۲٫۵ لیتر آب مصرف کند). 
وی توصیه کرد: از یک ساعت بعد افطار تا نیم ساعت قبل از سحری باید بین ۶ تا ۸ لیوان آب نوشیده شود. گفتنی است؛ از خوردن چای و قهوه به مقدار زیاد باید خودداری شود چون کافئین موجود در آنها آب بدن را دفع می کند.
منبع:باشگاه خبرنگاران